Zintuiglijk bewustzijn zal jouw zang op het volgende niveau brengen.

Zintuiglijk bewustzijn zal jouw zang op het volgende niveau brengen.

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Zang
  • Bericht reacties:0 Reacties

De eerste vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

Hoe voelt het als mijn klank goed zit? Hoe voelde mijn lichaam wanneer ik die klank produceerde? Wat deed mijn lichaam op dat moment? Kan ik voelen wat ik deed om mezelf te vertellen hoe ik het kan herscheppen? Deze vragen leggen de nadruk op de sensaties van een goede klank en niet op geluid ervan.

Onderstaande oefening kan hierbij ondersteunend werken:

Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de vloer. Ondersteun je hoofd met een boek. Je zintuiglijk bewustzijn vinden, betekent aanwezig zijn bij welke delen van je rug contact maken met de vloer en welke niet. Oordeel niet en observeer alleen. Op je uitademing laat je je buik toe om te zakken en voel de vloer toenadering zoeken en je lichaam wordt zachtjes naar beneden gedrukt om de vloer te ontmoeten. Word je gewaar hoe de zwaartekracht anders aanvoelt dan wanneer je rechtop staat. Blaas uit op een ssss met je aandacht in de richting van je knieën in plaats van naar de vloer. Breng je aandacht naar je ribben, blaas opnieuw uit op een ssss en observeer hoe je op deze manier je ribben breed houdt. Kies een beeld dat dit bij je oproept. Bij mezelf helpt het beeld van een opblaasmatras. Zie jezelf in het beeld dat je gekozen hebt en blaas 2×2 tellen op ssss en voel je daarna 4 tellen uitzetten op ssss.

Herhaal het bovenstaande, maar leg je aandacht nu in de regio van je kaak en nek. Het kan zijn dat je voelt dat je nek of kaak vastzitten. Probeer kaak en nek mee te ontspannen en laat je inademing door je mond gebeuren. Blijf erop letten dat de beweging richting knieën gestuurd wordt in plaats van richting vloer. De kunst is om spanning los te laten tijdens de inademing en aanwezig te blijven bij zowel de in- als uitademing.

Maak in plaats van de ssss nu een ng-geluid. Je zult merken dat de ondersteuning die je bij de ssss ervoer niet per se hetzelfde is. Keer terug naar de sssss en probeer te achterhalen wat er plaatsvond en herhaal met ng.

Wanneer dit lukt, oefen je met 2 wisselende tonen op ng. Let er ook op dat je je kin niet naar voor duwt en visualiseer dat de vibratie van je klank vanaf je nek rond je hele wervelkolom naar beneden circuleert. Merk je dat je ondersteuning verandert, keer dan terug naar ssss.

Nu is het moment aangebroken om dit al rechtstaand te oefenen. Voel jezelf nog steeds op de vloer liggen terwijl je rechtop staat. Voel hoe de vloer je wervelkolom ondersteunt. Zing met 2 wisselende tonen op ng.

Waar we naar op zoek zijn, is een constante flow en gemak wanneer je oefent. Vandaar dat we zo gedetailleerd te werk gaan van ssss en liggende positie naar klank op ng in rechtstaande positie. Deze manier van oefenen brengt je in het huidige moment van je zintuiglijk bewustzijn en bereidt je lichaam efficiënt voor om optimaal te zingen.

Namasté,

Cathy

 

WIL JIJ OOK REGELMATIG WAARDEVOLLE ZANGTIPS ONTVANGEN?

Geef een reactie