Zingen en ziek zijn.

Zingen en ziek zijn.

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Zang
  • Bericht reacties:0 Reacties

Wanneer we ziek zijn verzwakken onze spieren en ervaren we soms meer lucht op onze klank, een kleiner stembereik of een piepend stemgeluid. Zeker tijdens het hoesten komen de stembanden en de spieren in de keelholte onder enorme spanning te staan. Vandaar het kleiner stembereik. Het lijkt dan logisch om je stem te laten rusten en een paar dagen niet te zingen. Toch is het aan te raden om lichte oefeningen te blijven doen omdat we de soepelheid en kracht van onze stem willen onderhouden.

Of we nu een wel of geen groot stembereik hebben – dit heeft trouwens niets met talent te maken maar hoe flexibel je stem getraind is in een bepaald gebied – of hoe onze stem klinkt tijdens het ziek zijn is dus van ondergeschikt belang. De oefeningen die je kunt doen zijn eerder gebaseerd op het zwaar houden van je tong. Hoor je weinig geluid tijdens het oefenen, dan accepteer je dat en richt je je op de zwaartekracht van je tong, want je zorgen maken of wanhopig geluid proberen te forceren creëert nog meer spanning op je stem.

Stel jezelf dus doelgerichte vragen terwijl je zachtjes glijdt op “ng”: Kan mijn tong stil blijven liggen? Kan mijn strottenhoofd onbeweeglijk blijven? Kan ik mijn keel ontspannen? Denk vooral naar beneden bij hoge noten en beweeg je lichaam in tegengestelde richting bij het zingen van een bepaalde toon. Pieker niet te veel over het in borst- of kopstem zingen en oefen geen overmatige druk uit in de regio van de buik.

Wat misschien nog leuk is om te weten is dat zingen je immuunsysteem verhoogt, je bloedcirculatie verbetert en de de spieren van het middenrif worden versterkt. Een logisch gevolg is dat de sinussen en de luchtwegen veel sneller opklaren. Ook wordt er tijdens het zingen endorfine opgewekt , waardoor je je meteen gelukkiger voelt.

WIL JIJ OOK REGELMATIG WAARDEVOLLE ZANGTIPS ONTVANGEN?

Geef een reactie