Hoe het lichaam in een meer natuurlijk evenwicht brengen?

Hoe het lichaam in een meer natuurlijk evenwicht brengen?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Zang
  • Bericht reacties:0 Reacties

Het streven naar natuurlijk evenwicht heeft grote invloed op de elementen die ik in mijn vorige blog behandelde ( ademsteun, stembanden, resonantie, gedachten en gevoelens). De natuurlijke lijn die in het lichaam aanwezig is wordt geoptimaliseerd door bij de voeten te beginnen. Enkel vanuit dit startpunt krijgen de andere delen van ons lichaam de kans om op de juiste manier uit te lijnen.

Waar moet je op letten?

. Positie van de voeten

Houd de voeten op heupbreedte en richt ze naar voor. Wanneer de voeten teveel naar buiten gericht zijn, dan kantelt het bekken te fel naar voren en komt de wervelkolom onder druk te staan. Hierdoor ondersteunen de buikspieren de ademhaling niet. De schouders gaan deze houding compenseren door naar achter voorbij de heuplijn te vallen en het hoofd wordt fel naar voren geduwd. Dit creëert dan weer spanning in de nek en het strottenhoofd waardoor je resonantie drastisch vermindert. Het helpt om op blote voeten te oefenen en je gewicht te balanceren. (2/3 de bal van je voeten en 1/3 op de hiel.)

. Losse knieën

Duw je knieën niet naar achter, zet ze niet op slot. Het lichtjes buigen van de knieën houdt het bekken, de rug en de nek vrij.

. Positie van het bekken

Het bekken is lichtjes gekanteld. ( aan de achterkant lager dan aan de voorkant). Om de buikspieren en de rugspieren optimaal te kunnen gebruiken om goed in te ademen en onze ribben daarbij uit te zetten, moeten we het bekken, de lies en het zitvlak kunnen ontspannen. Een ondersteunende oefening hierbij is om 10 minuten met je rug op de grond te liggen, je kuiten op een stoel te leggen en je dijen verticaal te houden.

. Positie van de rug

Strek je rug een beetje op, steek je ribben niet te veel uit en houd jezelf breed.

. Positie van de schouders

De schouders vallen omlaag op 1 lijn met de heup. Wanneer ze te ver naar achter vallen, dan kunnen we de ribben niet genoeg openen en ademen we oppervlakkig in en raakt de nek gespannen.

. Positie van de nek

Verleng je nek, houd je oren ter hoogte van je schouders en houd je kin noch naar boven gericht, noch naar binnen gedrukt. Kijk hierbij recht naar voor.

. Ontspannen kaak

Laat je onderkaak lichtjes vallen en laat ruimte tussen je voortanden (1 cm of minder). Een gespannen kaak heeft een negatieve invloed op flexibiliteit en op je resonantie.

 

WIL JIJ OOK REGELMATIG WAARDEVOLLE ZANGTIPS ONTVANGEN?

Geef een reactie